sandrainafrica.blogg.se

Söndag och måndag

Kategori: Allmänt

Igår (söndag) hade jag min sista foodprep, det var med alla våra nya nobies och så var det kyrka klockan 11 också så vi fick skynda på lite extra. Kyrkan var den som jag berättade om min första vecka. Det är inte så ofta för prästen som dom har är en präst som åker runt i namiba till små kyrkor som den här på Harnas.

Söndag eftermiddag hade vi ledigt, så vi tog de lugnt borta vid stugområdet. Söndagar  är en hyfsat  slapp dag. Så vi var ett gäng som satt och snackade och njöt av eftermiddags solen. Klockan 5 var det dags för volleyboll match. Det märks att vi har spelat några gånger för alla blir bättre och lagen är jämnare. Sen var det Harnas staff mot volontärerna, volontärerna vann denna veckan också!

Middag och disk, sen var det snabbt på med kläder för sleepout, denna gången hade jag en sleepout med Terra och Jabo. Terra är en ”vanlighundvalp” vet inte vad hon är för ras men söt som tusan. Hon bor tillsammans med en av wilddogs ungarna. Det låter väldigt konstigt, men dom är jätte bra tsm Terra den vanliga hunden är den dominanta, sleeppouten var jätte mysig Terra sov jämte mig hela natten. Jag behövde värmen för de är inte varmt på nätterna, en sak till som gjorde natten ännu bättre att man vaknar inte av någon ringklocka utan man vaknar istället av lejonen som ryter en bitt längre bort.  Inatt lät de som de var precis jämte en, lejonen ryter så himla högt. Man hör det nästan varje natt/morgonen ner i stugan, men så här högt har jag aldrig hört det.

Vakna det upp idag (måndag) hos Terra och Jabo, de bpr en bit utanför gården så de var en bit att gå med madrasserna och sovsäckerna. Dags för frukost och efter en sleepout är fruksoten ännu bättre än vanliga fall, och den frukosten kommer jag verkligen att sakna!

  Morgonens aktivitet blev Cheetahwalk! Vi tog två ut av geparderna ut på en promenad, det var inte så mkt av en promenad de var väldigt varmt så de bara gick och la sig under ett träd och låg där en bra stund gick några meter till ett annat träd och la sig där. Men de var väldigt mysigt och sitta där i skuggan med dom!

Vi satt där och pratade och började tala om våra caracals, de har trott att en var gravid. Men alla har börjat att tvivla nu, men rätt som de var kom Donna med bilen, och berättade att de har kommit två caracals ungar. Så vi fick åka tillbaka till gården och så fick Donna åka till caracalsungarna. Det blev lunch och Herman berättade att han behövde fyra stycken varje timma som skulle ”skydda” carcalsungara från de andra stora caracalsen.  De gick bra men mamman blev lite arg när de andr a kom för nära. Ungarna var så himla söta!

Vi kom till gården när tremötet var precis slut så Herman gav oss de uppgifter som fanns kvar så jag fick göra en merecats interaction, så söta små varelser men dom är så galna i fötter och skor. Hade bara mina flipflops på dom så dom försökte dom tugga sönder och mina tår ville dom inte lämna i fred…

Därefter gick jag tillbaka till stugan och tog en varm och lång dusch behövdes efter sleepouten. Det är inte många gånger under en vecka man kan få en varm dusch. Det är ofta kallt vatten och en väldigt dålig stråle men idag hade jag tur!  Det är en sak man längtar efter, att kunna få duscha hur länge man vill och hur varmt vatten som helst utan att de tar slut. Men nu är det bara två dagar kvar här på Harnas….det har gått så himla fort!  Nu får jag ta vara på varje sekund! 

Hoppas allt är bra med er där hemma i kalla Sverige! Varma hälsningar Afrika!     

            
 
 
            

Kommentarer

  • Sofia Norrström säger:

    Låter häftigt med att höra lejonen ryta och mysigt att ha en mjuk värmefläkt ;) Ta vara på de sista dagarna så ses vi snart! kramar från ett inte lika varmt och soligt Sverige :)

    2012-10-30 | 18:02:13

Kommentera inlägget här: