sandrainafrica.blogg.se

Lion encounter volonteer program

Kategori: Allmänt

Hej alla där hemma!
 
Får väl berätta lite vad jag håller på med här i Afrika! Några kanske här läst tidigare inlägg och har förstårt att jag återigen är tillbaka i Afrika för att jobba som en volontär. Men denna gången ska jag var iväg lite längre och var på två olika platser!  Nu är jag i Zambia på ett lejon projekt där man föder upp lejon för att sedan släppa ut dom i det vilda och öka population!
 
Ska vara här i fyra veckor därfter åker jag vidare till Gansbaai en liten  hamn stad utanför Kapstaden för att även där jobba på ett volontär program nu med vithajar (detta är inte det populäraste hemma vet jag, men men har lovat att komma hem hel och ren) 
 
Vad har hänt här på lejonprojekt det första dagarna då?
 
Jo, kom hit måndag vid lunch blev serverade lunch med egen gjorda hamburgare väldigt gott (Maten är hur bra som helst) fick direkt order om att vi skulle gå på en lionwalk efter maten. Så vi fick byta om lite snabbt sen var det dags att gå ut i nationalparken och möta lejonen för första gången! Hade igen aning hur små eller stora de skulle vara men när vi kom fram till floden såg vi en liten lejon unge springa vid kanten sedan tre stycken till! Fyra månder gamla är dessa lejon ungar och alla har namn som börjar på S för att deras mamma börjar på S.Kan tyvärr inte namnen men ska lära mig!  Så när vi pratar om dessa säger alla 4S (The four S:s)
 
Sen har vi också fyra till lejonungar som är ännu mindre snart tre månader ännu sötare!! Dessa kallas för 4N, samma anledning som 4S alla har namn på N för deras mamma heter ngt å N.
 
Resten av måndagen blev väldigt lugn men väldigt många man hälsade på å väldigt många nya namn. Fick även en liten introduktion om lionwalks (Be Alert)

Tisdagen var en lång dag av introdution och träffade alla personal på projektet, så våran handler Mulenga berättade vad ALLA hete, både människor och lejonen så det var några stycken. Blir ett stort arbete att lära sig alla dom.
 
Onsdag idag och idag var den första riktiga volontär dagen men man är fortfarnade nybörjare på allt.
Dagen är uppdelade i tre skift, första skiftet är mellan 7-9 sen är det frukost, sedan startar andra 10-12:30 och sen har man lite siesta till 14:30 och jobbar till 5-6 på kvällen :)
Första skiftet fick jag vara med på första lionwalk med det större lejonen som är ungför ett år vi hade också med 10 stycken gäster som var med. På denna walken fick jag för första gången se en vild krokodill! Liten men de var en krokodill :)
Naturen är så himla vacker här, allt ser ut precis som man har sett på alla natur filmer man har sett genom åren. Och den stora Zambia floden som rinner längs med hela parken gör de bara finare.
 
Djuren i Nationalparken är många vi har, Flodhästar, Krokodiller, Elefanter, noshörningar, vildhundar, giraffer, zebror, antiloper m.m och en massa olika fåglar, kryp och ormar.
 
fortsättning på denna dagen var andra skiftet  lite skitgöra, meetprep och städa lejonen inhägnader. Ska inte gå in mer på detalj men skitgöra är en bra förklaring. Men måste också vara lite skitgöra när man får göra så mycket annat roligt! :) 
 
Sista skiftet fick jag hänga med på research till steg 2 på projektet där dom har lejonen som får jaga själva. Vi skulle prova ett exprement hur lejonen skulle reagera om vi spelade upp ett annat lejon som rött. En som heter Kennedy som är en av många som jobbar här fick ta hand om uppspelningnen! Han hade två saker han skulle göra trycka på play och höja volymen! Men gick inte så bra, det slutad med att han råkade radera filerna på ipoden...Så det blev lite misslyckat men vi får prova detta en annan dag haha!
Avslutade kvällen med att mata lejonungarna med mjölk, såå söta!!
 
Vet att jag skriver mycket men det händer så mycket och vill berätta allt för er där hemma, om ni har några frågor så fråga gärna! !
 
Nu säger jag godnatt från mig, Afrika och alla småkryp!!! 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: