sandrainafrica.blogg.se

Last day- slutet på resan

Kategori: Allmänt

Last day!! Sitter här i volontär rummet med Klara Helen och de nya volontärerna med levande ljus och spö regn utanför!  Det är den första stormen på 8 månader en lång tid..Mysigt men väldigt kallt, idag vet jag inte riktgt vad planen är. Inget bra väder så kan inte göra så mkt mer än att var här inne. Klara ska troligtvis laga en stor sydafrikanska middag till oss ikväll och de ska ta fem timmar så hon kommer ha fullt upp..Imorgon flyger jag hemåt, ser riktigt fram emot att komma hem och träffa alla!!!  Det finsn många människor och saker jag saknar!!!

Det har varit en lång resa men ändå har de gått väldigt fort, vissa veckor har gått snabbare än andra. När man kolllar tillbaka på tiden som gått eller när man berättar för någon vad jag gjort på min resa märker jag hur mycket jag har fått vara med om .Tror det är så man märker inte hur mycket man är med om försen efterråt...Denna resan har jag fått vara med om så många fantastiska saker: Få ta hand om lejon ungar som varit en dröm i hela mitt liv och som nu är ett starkt och underbart minne jag alltid kommer bära med mig. Fått hjälpa till att ta hand om lejonen varje dag, se de växa upp och bli mer "lejonaktiga"  varje dag! Varit på safari i Botswana och sett the big 4 och många andra djur,underbara dagar!  Fått sova mitt inne i nationalparken med lejon,hyenor och vildhundar smygande runt vårat camp. Sett en himmel med så många stjärnor att jag inte trodde de va sant. Fått se underbara solnedgångar och även uppgångar :)  
 
Varit och sett de enorma viktorafallen som man inte kan beskriva med ord, blivit så dyngsur att de kännts som jag har simmat med kläderna på! Sett både den vanliga regnbågen på dagen och på kvällen sett den ovanliga lunar rainbow som man bara kan se på få ställen  i världen så underbar vackert var de!  Ätit underbar mat varje dag och fått prova på zambiska rätter. Blivit jagade av vilda elefanter och gått en mängd underbara walks med lejonen i en underbar natur men underba människor!  

  Sen bytes lejon ut mot vit hajar och resan drog från varma soliga zambia till mindre varma och även väldigt blåsig sydafrika närmare bestämt en liten hamnstad vid namn Kleinbaai. Där har jag fått dykt med de stora okända Vithajarna, underbara djur att se i vattnet! Så himla häftigt har de varit!  Förutom hajar har jag även sett hela the oceans big five: Val, haj, delfin, säl och pingvin!  

Förutom varit på cagedive båten har jag fått vara på tracking boat, varit med National Geografic ute på båten och varit med och hjälpt till när de har filmat för en dokumentär, riktigt häftigt!  Fick även se en kamera bli uppäten av en 5 meter stor vithaj....
Förutom varit ute med olika båtar har jag varit på afikas sydligaste punkt även där möts Atlanten och Indiska Oceaen! Varit i Kapstaden och besökt Waterfront!

Men denna resan har inte bara varit om att göra saker och se saker. Det har också varit en resa där jag mött så många människor, från så många olika platser i världen och så många olika personligheter!  Har varit en stor lärdom att få leva med olika personer och mött så många underbara människor, fått vänner för livet.
Får tacka alla människor som gjort denna resan för det första möjlig!!! Och för de andra alla som jag mött och som gjort denna resa så fantastisk ett minne för livet!

Kommentarer

  • Marita Nilsson säger:

    Hej! Låter som du verkligen har haft det bra. Vi kanske ses imorgon eller på onsdag. Jag är ledig på onsdag ska gå till kyrkan på skolavslutning.

    Välkommen hem.

    Marita

    2013-06-03 | 20:58:22
    Bloggadress: http://sandrainafrica.blogg.se
  • Erika säger:

    Vilken resa du har haft! Jag tycker det är skönt att du snart är hemma, ses på onsdag vännen. <3

    2013-06-04 | 12:50:59
  • Louise (NailedIt) säger:

    Hej, jag är bara så nyfiken på vad du skulle rekommendera till nån som förmodligen bara kommer åka på EN resa till Afrika? :) Jag spanade in mig på Harnas för många år sen, men har inte tagit mig iväg än .. Ska jag välja Harnas, eller nåt annat? Vad tyckte du? :)

    Svar: Hejsan ! Nae många tkr man e lite galen att man har åkt två gånger på så kort tid :P Men afrika som kontenent är helt fantastiskt!!! Inget land ser likadant ut och alla har olika kulturer och natur. Jag har som sagt varit väg på tre olika projekt :) Det bästa jag var på är i Livingstone med Lion encounter jag älskar lejon så de passa mig, kom också under en perfekt tid när de fanns 8 st ungar :) Helt fantastiskt!!! Men frågan till dig är vilka djur du är intresserad av...Om du gillar lejon är Livingstone perfekt, de finns två andra lejon projekt också Vic falls som är liknande till detta men mindre antal lejon och så sen är det ju det stora Lion breeding i Zimbabwe men där är det nästan 50 volontärer och de flesta är från norden och är 19 -20 år. Jag är glad att jag valde Livingstone för där var vi max 15 st volontärer och från hela världen och en väldigt blandning på åldrar med det är ju alltid olika från tid till tid :) Människorna där är också helst fantastiska om du åker ditt måste d hälsa alla och krama om dom från mig :) Om du åker på några av dessa tkr ja du måste åka till chobe på safari eller den som goxlore har, jag åkte till chobe och det var hur bra som helst såg alla djur utom noshörning och geopard ( geopader har jag ju set innan så va inte så farligt, men noshörningarna var lite tråkigt :/ men nu har jag en anledning att åka tillbaka till afrika :D Harnas var ockås jätte bra väldigt mkt olika djur men också mkt volontärer va liksom en i mängden, men om man vill se mkt olika djur är detta bra, Harnas ligger också 4 timmar från civilisationen de kan man tycka är både bra eller dåligt upp till var och en :P Om du väljer harnas måste jag också säga till dig att boka Namib och Etocha i Förväg!!! Namib är ett ställe ute i Namibiska öknen man åker ut till och har en massa äventyr har inte vart där man alla som var där sa att de va hur bra som helst, inte mkt djur men mkt äventyr! Etocha är namibias största naturreservat där också ett projekt hålls var inte där heller (ganska leedsen över det) där finns alla afrikanska djur! Sök på google så hittar du det :) Om du har mer frågor så fråga gärna!!! :) Hoppas du fått lite svar :)
    Om

    2013-08-05 | 16:05:08
  • Cecilia säger:

    Hej! Jag ska till Harnas går i tre veckor i jan-feb.Jag har lite funderingar. Hur planerade du hur mycket kläder du skulle ha med dig?O kunde du tänka dig använda de kläderna då du kom till Sverige igen?(Eller var de för skitiga/trasiga av allt arbete och djuren?) Tog du kort/filmade? Hur skyddade du då kameran mot blod, sand,eventuellt regn, olika temperaturer, smuts och djuren? Tacksam för svar! Mvh Cecilia!!

    Svar: Hej! Åå va kul :) kläder: jag hade väldigt mkt gamla och mer friluftsskläder men väldigt många hade helt vanliga kläder som jeans shorts och ett linne helt upp till var och en, arbetet är ofta skitigt så ja skulle inte ta med favorit kläderna...De är hyffsat kallt på kvällarna eller beror när på året som sagt men de är ju öken klimat så varmt på dagen kallare på nätterna så tänk på de :) Ficklampa ett måste pannlampa är super bra att ha när man ska gå på toaletten på kvällen :) Jag hade med en systemkamera som är en av mina främsta ägodelar den fick vara med om ett och annat men funkar super bra fortfarande. att ha en liten kamera väska rekommenderar jag och att ha den där hela tiden när du inte använder den ha med någon trasa som du kan torka bort en värsta smutsen med :) Kan berätta att någon dag hade jag både sand och blod på mina händer och använde kameran...skitjobb de e de verkligen men verkligen värt det en sådan upplevelse som man kan inte beskriva! Så avensjuk ja är !!! Går på högskolan nu så har inte råd att åka någonstans :( HA de jätte bra och njut av varje sekund! :)
    Om

    2013-10-16 | 15:02:12
  • Nenne säger:

    Hej,

    Din resa låter helt underbar!
    Ser att det var ett tag sen du åkte, undrar ungefär hur mycket det kan kosta att åka ner o arbeta volontärt i Afrika?

    Hälsningar :)

    2016-02-04 | 16:50:57

Kommentera inlägget här: