sandrainafrica.blogg.se

From lions to white sharks

Kategori: Allmänt

 
Måste bara berätta lite smått om de sista dagarna i zambia innan jag berättar om mitt nya äventyr!
 
Dessa fyra veckor har varit de bästa veckor av mitt liv, om ni får chansen åk ditt!  Det är en fantastiskt plats med fantastiska människor och djur!  Jag ska åka tbx nästa år, måste se när mina babys har växt upp till stora lejon! 
 
Lördag 11/5
Frukost och exakt en dag kvar tills jag åker härifrån...nog om de
Igår fredag var vi på culture day hos frank, frank jobbar på lion encounter nere i damwa. Så han bjöd in oss volontärer på en dag i hans hus.  De var roligt att se hur de bor och hur de lever. Vi blev uppdelade i killar och tjejer, killarna fick gå och hämta ved och vi tjejer fick hjälpa till attt laga mat. Shima var det på menyn, som de äter tre gånger om dagen varje dag. Vi fick också kött som vi fick hjälpa att skära upp och koka. Schima är som stel gröt en zambisk rätt. Vi äter den också på projektet varje onsdag, den äts med handerna. en hand att äta och den andra att dricka. Efter maten dansade och sjöng alla tsm, riktigt roligt var det!

Vägen ditt och hem var gubbig och en massa taggiga buskar som kom i ansiktet, de är inte någon väg för att köra bil de e jag säker på.
När vi kom hem satt Mulenga, Cara och Lovewell inne i Meatprep, de ropade och sa att  de behövde hjälpa så jag, Cleamens, Richard och Steffen gick dit och hjäpte till att ta bort skinet och sedan skära upp köttet i bitar. 
När de va klart gick jag för cubsfeedning, underbart att träffa ungarna efter en hel dag borta ifrån dom!  
Sen var det hopp in i duschen och skaffa energi för ikväll!!! Vi hade även barbueque och de var så gott!  Pip var grilmästaren och de gjorde hon super! Vi hade musik på och allt var på topp. Kvällen fortsatte till backpackers och sedna till fezbar men en massa dans och skratt! En riktigt härlig utekväll!

Lördags morgonen började med lionwalk med 2N och därefter lionwalk me mina babys 4N de var himla mysigt! Och plus i kanten att vi fick sitta där inne och vänta till vi skulle mata dom. Så de blev en liten extra cub sit :))
Eftermiddagen åkte vi till Dambwa för att klippa grästen med en slags lie och ta bort alla taggbuskar från Subi och Nyikas enclosure.

Efter en hård eftermiddag kom vi hem och hade cubs feeding jag och Pip de var härligt härligt! Resten av kvällen blev hyffsat lugn vi åt tsm och sedan åkte Jag Rachel Emma och Pip till Royal Livingstones hotell för att äta efterrätt...och de blev en massa olika chocklad kakor, shit de va gott och efterlängtat! En massa prat blev de också som vanligt, härlig sisa kväll!

Söndag   12/5
Vaknade upp och kom ihåg att idag är sista dagen, men bara för denna gången jag ska åka tillbaka !
Började morgonen med cubsfeeding de var riktigt härligt att bara sitta där och kolla på de små ungarna när de dricker upp sin mjölk. Lukten av mjölken är inte så god men idag var den de! Sen gick vi tbx till bristol och gjorde rent flaskorna och därefter va de möte  White house, vi var ganska sena så mötet började nästan direkt. Cara tackade mig för mitt arbete och självklart kom de en massa tårar, kunde inte hålla dom inne! Min sista lionwalk var en traningwalk med 2KN, Så Lovewell lärde de nya volontärera vad man ska tänka på och så medans jag och rachel stog och kollade på lejonen med tårar i ögonen...
Men de var en härlig walk riktigt fint väder och lejonen var väldigt aktiva bra för dom men vi fick inte riktigt så många kort med dom. Men jag har en massa så de var inte så farligt, jag bara njöt de sista av att gå i täten och ropa Come come come och comeooonn!

 Hade helt glömt bort att de var bacon,korv och ägg till fruksost, mums!  Men de var en ganska sorglig frukost, efterråt packade jag allt klart och gick sedan ut och satte mig ochpratade med de andra. Klockan tio kom Cara och sa att de var dags att åka...krammade om alla och sa hejdå. Jag gillar verkligen inte farväl, de gör väl ingen men denna gången var de väldigt svårt. Men jag ska verkligen göra allt för att komma tbx! 
Tackar alla som gjort denna resa verklig för mig! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: