sandrainafrica.blogg.se

21 timmar på havet på två dagar

Kategori: Allmänt

Idag började dagen väldigt segt, hade väldigt ont i halsen så tog en varm kopp te med hounung som jag fått av Caliani. Åt frukost och gjorde mig iordning, båten skulle ut vid 11 idag så vi fick lite sovmorgon idag.
Vi gick ner till hamnen vid kvart över 8 och började  ta fram alla grejer för båten. Vi fick också reda på att vi ska ha tre båtturer imorgon, en är VIP alltså någon mer känd person som inte vill ha adnra gäster på båten och som betallar lite mer..Spännande och höra vem de kan vara. De berätta också att Bill gates var här förra året och hydre slashfin under en hel dag!  Ganska så coolt att jah har varit på samma båt som han, kanske suttit på samma plats haha.
Men min dag blev ganska så kort kände mig bara mer och mer trött och hängig ju mer saker jag bärde runt på. Bestämde mig för att gå hem och lägga mig istället. Kroppen säger emot lite efter två långa dagar på havet..!

I förrgår var ja goch Caliani ute med filmcrew från National geografic som har varit här och filmat för en dokumentär om vithajar och en tvserie om hajar. Ganska så coolt att vara med om något sånt. De var  en väldigt lång dag men ibland väldigt händelserik, vi var ute i 11 timmar... Vi började med att åka ut mot shark alley på vägen ditt såg vi ett gäng common dolphins jätte kul har längtat efter att se dom. Dom simmade längs med båten så fint!  :)
Sen drog vi uppe till Shark alley och där filmade dom en stund, jag fick sitta och röra om i "fiskvattnet"  den sörjan som lockar till hajarna. De stinker verkligen så hela jag luktade fisk, men de e värt de när hajarna kommer. En haj kom jätte nära mig när jag satt där, då sa våran skiper Oliver att jag skulle slå på motorn jag satt på när hajar kom för nära för ibland biter dom på propellerna..jag skratta lite tyst och hoppades att de inte skulle hände.
Men efter en stund kom en haj simmande mot mig och bet på propellen de skakade om i hela motorn som jag satt på och ja slog till motorn och hajen släpte och simmade iväg..En väldigt häftig känsla som troligvis inte kommer att hända igen...
Där efter åkte vi vidare till ett ställa de kallar The damb där släpte vi ner buren de hade med sig och började att släppa ner fisk i vattnet för att locka ditt hajarna. efter en stund började de komma några stycken. En var riktigt stor de trodde på över fem meter, de tänkte vi med! Filmteamet hade olika kameror med sig, en kamera stoppa de ner i vattnet och rätt som de var kom en av de stora hajen under båten och bet tag i kameran och drog ner den i djupet...den kamerna var borta för evigt...efter de blev de andra lite fega att stoppa ner sina kameror i vattnet och de kan ja förstå...De turades om att gå ner i buren och filmade där i ett par timmar. JAg och Caliani satt på taket och höll kolla på vilket håll alla hajar kom ifrån, runt klockan 6 när de brjade mörkna packade vi ihop och äkte tillbaka till land.

Igår var jag ute på tracking, vi åker ut och letar reda på hajen Paul och sedan åkte vi efter han under dagen. Ibland försvinner signalen och då får vi åka runt och leta. Väldigt enformigt att göra detta i 9 timmar och sitta still men nu ar ja provat på de. Att tracka ett lejon är ganska så mycket roligare, händer lite mer saker då och man får även sen lejone :)
Resan tbx var däremot riktigt skoj, vi hade båten Calypso som är projetet snabbaste båt med 600 hästkrafter och dicki våran skiper drog på allt vi på vägen hem kändes som vi flög över vatten ytan härlig känsla min keps fög iväg men som tur var landade den bak i båten, vi kom tillbaka till hamnen när solen nästan hade gått ner och var väldigt trött!  Åkte tillbaka till lodgen tog en varm dusch och jag och Sanora lagade ris och kyckling gryta blev faktiskt hyffsat gott :)

Nu är det väldigt lugnt väntar på att de andra ska komma hem och sen ska vi ut och äta på en resturang som heter Panorama vid havet och även kolla på solnegången :)  

Kommentarer

  • Marita Nilsson säger:

    Hej!
    Hoppas du har piggnat till, kommer precis hem från jobbet, tog en tur runt Nygårdsvägen och lämnade suschi till Anna och Kenny. De var hos Lollan och Bosse och inspekterade varför även jag gjorde det. Det blir väl spännande att komma hem och se hur det blivit. Vad fort det gått det är ju bara drygt en vecka kvar till du är hemma. Ha det riktigt bra resterande tid i Afrika och ta till vara dagarna så ses vi snart igen

    Kram faster

    2013-05-24 | 18:50:54
    Bloggadress: http://sandrainafrica.blogg.se
  • Malou säger:

    Hejsan! Jag ska ner till Harnas i Namibia nu nästa vecka, och har lustläst din blogg från början till slut hehe! Riktigt kul att läsa och det verkar vara helt fantastiskt där, precis som de andra projekten du har varit på. Men jag tänkte ställa lite frågor som jag hoppas du har lust att svara på! Har du några bra tips på saker som är bra att ha med förutom det som står på packningslistan? Något på listan som är totalt onödigt? Några do's and don'ts överlag på projektet? Tack så jättemycket för en grym blogg och måste erkänna att jag är rätt avis på att national geographic har är där du är och filmar, sjukt cool!
    /Malou :)

    2013-05-25 | 20:59:28
    Bloggadress: http://maloupettersson.se

Kommentera inlägget här: