sandrainafrica.blogg.se

Friday Friday

Kategori: Allmänt

Friday Friday

Vakna av att himlen lyser upp, glömde att stänga mitt ”fönster/väg” så hade sovit med bara ett myggnät mellan mig och vildmarken. Var lite kallare på morgonen, och de har dragit en åskstorm runt oss. Den har inte jätte nära men man kan fortfarande se stora blixtrar. Jag hoppas verkligen att den kommer nära, vill se gärna uppleva en riktig afrikansk åskstorm!  Nu på morgonen var det åskstorm på ensa sidan av himlen och soluppgång och blå himlen på ena väldigt häftigt!

Under hela dagen har det varit mörkt på en del av himlen och då och då ser man blixtrar. Förmiddags aktiviteten idag blev foodprep igen! Det är foodpref farmwork foodprep farmwork denna veckan! Härligt härligt!  Dagen började som en vanlig foodprepdag tills film teamet kom till vår grupp när vi höll på med alla mat. Och sa att de skulle filma Tumela idag. Våran papegoja! Så de sa att de skulle komma förbi om en stund om hämta upp maten. De skulle göra ett halsband av frukter som hon skulle äta, detta för att de skulle se bättre ut och vara lite finare.  Så vi fortsatte med alla andra djuren. Sen kom de och hämtade maten och behövde en som berättade lite om henne så jag hängde med och berättade lite sen sprang jag tillbaks för att vi skulle gå till våra babianer och behövde all folk. Så vi gick till babianerna med ,maten, vattnet och våra städgrejer, men då kom jag på att jag hade glömt att byta om( man kan inte ha ett vanligt linne på sig inne hos domför de river söönder dom när de hänger sig å de) Så fick springa tillbaka och hämta min babian t-shirt ( Tack Fia,Becka och Erika för presenten av t-dhirt, den kommer varje dag till användning och är super bra) Så tog med den och en banan som jag tog från frukosten till babianerna. Men jag hann inte komma så långt innan filmteamet såg mig ropade på mig. De behövde en assistent med Tumela, så jag fick hänga med dom och där fick jag en microfon på mig! Så jag och en tysktjej skulle prata om Tumela och göra ”frukthalsbanden”  De var väldigt kul och vi hade tur på Tumela var på prat humör idag. Så de filmade oss från olika vinklar och de blev omtagning o s v. (man kände sig lite som en moviestar haha) Men när de var klart fick jag springa till babianera os be om ursäkt för att jag kom så sent men de var lugnt. Men när vi sedan skulle försöka få in vattnet till Cloe och Abu hade vi det väldigt svårt att stänga dörren. Den dörren är en av de svåraste, man kan öppna den både inåt och utåt. Så  de är väldigt svårt att stänga den, så de gick inte så bra idag så Abu smet ut och hoppade iväg. Så bushmenen fick ta fast honom, så de fick hoppa upp på talet och jaga honom. Men till slut fick de tag på han som tur var. När vi var klara med foodprep gick jag och satte mig med Cloe och Abu tills lunch var väldigt mysigt de kan vara hur mysiga som helst de har bara lite dåliga stunder ibland som alla andra. 

Vår fritid idag gick fort vi var ett gäng tjejer som satt och pratade och tiden gick så fort så plötsligt var det dags för trefika och möte.  Och de behövde farmwork idag också jag sa att jag kan göra de om ingen annan vill, farmwork är ingen favorit men jag tycker de är okej. Men de fick jag inte göra för jag hade gjort för mkt farmwork denna veckan…!  Så istället fick jag äran att var med på mer filminspelning.

Vi var fyra stycken volontärer som fick följa med på girafftracking, vi skulle spåra girafferna ute i de vild. Det är en familj på fem stycken, vi hittade språr och fick göra filmning efter filmning. Från ena hållet och sen det andra, de var liter skoj men vi ville ju hitta giraffer inte bara bli filmade kors och tvärs. Vi åkte runt bland de små vägarna och de var fullt med träd, vi satt på taket vi fyra volontärer för att vi skulle hålla utsikt.  Så vi fick ibland ligga ner på taket för att inte få grenarna i ansiktet. I afrika är det väldigt vanligt att träden har taggar på grenarna. Så då var det bar att hålla för ansiktet och hoppas att man inte får för många rivsår. De var ganska roligt ändå sitta där på taket och ducka vänster och höger och sedan lägga sig platt ner.

Men till slut hittade vi girafferna så de var det snabbt upp med filmteamet på taket och ner med oss. Så de filmade ett tag och sedan fick vi hoppa upp igen och ta några kort. Sen ville dom ha en filmning med oss när vi kollar in i bushen och ”låsas” att vi ser girafferna och ta kort. Så vi stod och kollade rätt in i bushen på bara en massa buskar och träd och tog kort en bra stund. Sen ville de ha en filmning när vi bara stod och log och såg glada ut för att vi hittat girafferna. Kändes väldigt löjligt efter ett tag när vi stod där och kollade rätt in i bushen och bara log….

Men det var en lyckad eftermiddag, filmteamet var väldigt nöjda med oss!

Under eftermiddagen hade våra nya nobies kommit också , så vi från giraffinspelning kom till stugbyn precis när alla lagen höll på att presenterna sig. Jag hade tur för mitt lag hounddogs hade precis börjat när vi kom, så jag fick bara hoppa in i ledet och presentera mig. Middag blev de därefter och så var det fredag och dags att läsa alla breven från dom som hade lämnat oss i torsdags. Sen var denna dagen slut med en massa filminspelning, så nu behöver man lite skönhets sömn för de kommande dagarna!  

              
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: