sandrainafrica.blogg.se

Hard work work

Kategori: Allmänt

Tisdag
Hard work work! Det kan beskriva min dag. Idag har jag gjort farmwork hela dagen...jobbigt men roligt! Känns riktigt skönt nu efterrått, varje muskel är helt slut, skön känsla Morgonens farmwork var att åka ut till dam house, det är ett ställe där man kan göra research och sova över. Det är också en av platserna där man kan göra game count, då man räknar alla djuren och ser vad det finns för arter. Men idag var det ingen rolig reserch eller gam count vi skulle göra utan det var hedlig farmwork. Vi hade en plats som var inhängad, de hade haft det till olika djur men nu hade de varit övergiviet ganska långa och höll på att växa igen. Så vårat uppdrag var att fixa iordning allt och göra det "fint".
Så vi började att ta bort alla buskar och gräs och pinner, skräp och massa skit. Vi kom hit vid halv tio tio och åkt hemåt vid 1 så det var några timmars arbete och plus att solen var hur stark och varmt som helst! Men jag tyckte det var kul, har velat göra ngt som mna blir helt slut av inte ngt smått. Man tog någon paus och gick och drack vatten under tiden så kunde man bara kolla ut på det vackra landskapet. Den äkta afrikanska savannen...vi var mitt ute i vildmarken och jobbade så allt är så himla fint. Det är precis som man har sett i alla de filmer, dokumentärer och bild från afrika man kollat på genom åren. Men det var inte mkt tid att ha paus back till work! Efter timmar av arbete var stället rent och vi smutsiga, som det ska vara! Jag har fått en riktigt fin "faketan" (smuts, sand, aska, skit m.m)
 
Vi åkte hem och åt lunch, sen gick jag och Tegen en av mina stugkompisar tillbaka till stugorna och tvättade lite kläder. Det får man göra imellan åt för det blir skitigt fort! Jag har lärt mig en sak använd aldrig mera vita sockar, de kommer aldrig att bli vita igen... Sen var det dags för tre möte, men före det hade vi songpractice med våra nobies plus att vi skulle mata lammen idag! De växer så fort! Sunshine, Petra ocjh jolli har blivit så stora och Pelle och Pia växer också men dom är fortfarnade minst!
 
När vi hade tre mötet var behövde dom tre stycken farmwork från vårt lag. Jag sa att ju kunde göra det igen för jag var så skitig ändå...så det var jag och 6 stycken till som åkte iväg med Frikkie och hans gäng med hans volontärer. (Det är så att förra veckan kom ett gäng volontärer dom var lite äldre och kalldes för "mature volonters" dom har betalat ungefär trippelt än vad vi andra har gjort och får göra allt roligt. Vi är lite avis på dom allihopa och de är inte våra favoriter hehe.) Men dom och vi åkte iväg med frikkie, vi kom en bit bortanför gården. Där skulle vi lasta traktor flaket fullt med sand, coh sedan köra bort de till gården där det skulle användas för att göra cement. Så de mature volonters började och tog några spadtag och bytes sedan åt efter 20 minuter åkte det iväg och gjort ngt annat.
 
Kvar var vi och några bushman som skulle göra klart laset och fixa ett till. Solen stekte på och svetten rann och sanden yrde omkring. Man blev brunare och brunare, klockan 6 var vi på väg till gården för att lasta av de sista laset. Allla andra hade börjat gå hem, men vi fick jobba på . Det var så skönt när vi lastat av de sista sanden och var klara fär dagen. Vi drack en massa vatten och gick sedan tillbaka till våra stugor. Där tog jag en kall och skön dush! Man uppskattar verkligen en kall dusch här när man är så himla skitig och varm efter en hård dag i solen. Men denna dagen kanske låter hemsk men jag tyckte om den, det är skönt att jobba med hela kroppen och bli helt slut.
 
Glömde också att berätta en historia om våra krokodiller igår. Det var så att för några årsedan hade krokodillinhängaden bara ett litet stekett runt om. Det var gamalt och inte så stabilt så en natt gick krokodillerna över stakettet. På morgonen nör volontärerna kom till gården för fruksot såg det något ovnalig, en krokodill mitt på gräsmatan! De fick in krokodillen tillbaks i inhängnaden, men de kunde inte hitta den andra. Inte försen eftermiddagen när en av volontärerna gick förbi poolen som ligger på utkanten av gräsmatan. Hon kollade ner i poolen och på botten låg en krokodill!  Tänk vilken bild och shit vad man borde blivit rädd, det är jätte många som badar i den poolen. haha Det är så kul att höra om gamla historier här från gården.
Det finns flera historier om babanerna har dragit sönder tjejernas kläder. Babianer fördedrar killar mkt mer än tjejer och de respekterar dom mkt mer. De finns de som bara har haft trosor och bh kvar efter att varit innne hos babianerna. Det tar verkligen ALLT de kan komma åt. Nog snack om babianeran jag hoppas att jag får göra ngt roligt imorgon efter min långa dag av farmmwork! De brukar variera lite så man får göra roliga skaer roch mindre roliga en annan dag!
Men vi får se ! :) Behöver vila min kropp också..kommer nog ha träningsverk imon...!
 
Godnatt alla!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: