sandrainafrica.blogg.se

Harnas!

Kategori: Allmänt

Hej alla där hemma förlåt att ja inte varit så uppdaterat men har precis fått mitt internet!
 
Resan hit ner har varit väldigt lång, fick vänta i London på mitt flyg i 8 timmar. Flygresan totalt var 15 timmar. Allt gick bra tills jag kom till Johannesburg, där missa jag nästan flyget till Windhoek.
Men som tur var hjälpte att äldre par från Tyskland mig, Så ett stort tack till dom! Här i Namibia är det typ 30- 40 grader, lite jobbigt att jobba i men det funkar fint :)Och jag klagar inte det minsta, om lite mer än 3 veckor är jag tillbaks i regniga kalla Sverige så jag njuter av varje sekund.
 
Vi kom till Harnas i fredag eftermiddags, då fick vi en liten rundtur här där vi bor, jag bor med en från Norge, en från Mexico och en från Indien. Här är det människor från hela världen, riktigt häftigt! Så vi pratar engelska hela dagen, jag börjar t o m tänka på engelska nu. Så jag förlåt om det kommer lit svengelska här på bloggen  I lördags fick vi se gården för första gången, den fanns mkt mer djur där än vad jag trodde. Man ser nya djur varje dag. Lite jobbigt är det att de pratar om alla djur på engelska för man kan inte de namnen, men jag börjar lära mig 
 
Jag är en sån kallad nobies här på harnas, så kallas alla nya som kommer hit, så jag kommer att vara en nobi tills det kommer nya volontärer. De andra kallas oldies och är lite mer erfarna. Vi har också 4 stycken lag/grupper Owls, Snobbies, crocs and hounddogs (stavning?) I am a hounddag!! Just nu sitter jag och lyssnar på lejonen som ryter borta vid gården, de ryter typ hela kvällen , så coolt.
 
Det finns så mkt att skriva och det kommer komma mer varje dag, hoppas ni inte tycker det är för tråkigt..Lite snabbt bara vad vi gjort resten av dagarna.
 
Lördags hade vi grillkväll där vi griller kött och fixar eget bröd, as gott och jätte mysigt att sitta vid elden och grilla!! Söndags var en liten lugnare dag ”sovmorgon” till 8, annars har vi frukost vid 7! Men jag och två tjejer till var så knäppa så vi gick upp kl 5 för att kolla på soluppgången och se alla vilda djur vid vattenhållet. Det var så coolt! Vi såg fem giraffer, 12 gnuer, massa olika fåglar och några ”springbocks” På förmiddagen var vi också i kyrkan, de var lite speciellt men väldigt roligt alla var så glada och sjöng tsm och klappad händerna och dansade. Sedan var det en liten konstigt avslutning på de hela. Den första raden gick och tog i hand med alla och sedan var de andra radens tur och sen tredje radens tur o s v. det blev som en lång kedja. Speciellt men kul I
 
I söndags fick vi också hjälpa till och ge djuren mat, varje grupp har ett antal djur de ska mata varje dag. I våran grupp har vi leoparderna, hönor, hundar, tre små babianer, en bebis gam, kanin, en jätte stor hyena och en stor flock med ”moongoses”. Men höjd punkten i söndags va att få gosa med gårdens lejon, Elsa! Lugn pappa, lejonet är jätte gammal och är förlamad i bakbenen så hon kan inte gå. Så synd om henne!
 
Today, måndag började vi med de riktiga sysslorna men de volontärerna som varit här längre var med oss hela dagen för att lära oss allt. ( det är väldigt mkt man ska komma ihåg) Jag fick uppgiften att var med och fixa maten för dagen (foodprep), det var väldigt mkt att göra för vi hade disken idag också och så skulle vi städa volontärrummet, foodprep area och ge de tre lammen mjölk, såå söta! Men allt gick bra, vår ”ledare” förhörde oss vilket djur ska ha vilken mat och hur mkt och massa grejer. Vi hade alla rätt (y)
 
Men nu är det dags för mig att sova, alla insekter börjar attackera mig (det negativa med Afrika)Så god natt och hoppas allt är bra där hemma! Bilder kommer snart hoppas jag, har varit lite stressat så har inte hunnit!
 
Många kramar från mig och alla djuren!      

     
 

 
 
                          
 
             

 
 
 

Kommentarer

  • Carina N säger:

    Häftigt Sandra! Vad kul att läsa, riktigt spännande och underhållande.
    Ser fram emot bilder:)

    2012-10-09 | 11:11:36
  • Linn Nilsson Gräsberg säger:

    åh va härligt att du mår bra, får passa på att önska dig fortsatt lycka till, jag ska länka till din blogg i min blogg ikväll också om det är okej..? så avis! ha det grymt kusim!

    Svar: tack så mkt kusin! det är lugnt! :) hälsa alla där hemma!
    Om

    2012-10-09 | 16:29:19
    Bloggadress: http://nilssongrasberg.blogg.se
  • Sofia Norrström säger:

    Å, vad härligt det låter! Tänk att få höra lejonen ryta :D Bra gjort av er att gå upp så tidigt för att kolla på soluppgången :D Funkar din t-shirt bra nere i värmen nu då? :) Puss och kram

    Svar: aa de gör jag varje kväll/natt :D måste spela in det någon gång! jag har inte hunnit använda den än men snart så :) hoppas allt är bra där hemma!
    Om

    2012-10-09 | 20:38:55
  • Olivia säger:

    ALLT LÅTER SÅ HIMLA HÄFTIGT!!!
    Så du har alltså gosat med ett stort lejon nu? :o det kunde inte gå men det kan väl fortfarande bitas och rivas :o haha helt sjukt! Önska jag var där också! :D

    Ha det bäst <3

    Svar: aa eller hon var i sin bur men jag har gosat genom gallret :D haha JO kan kan rivas och bitas så man får inte gå in till henne :) hoppas allt e bra <3
    Om

    2012-10-09 | 21:15:20
    Bloggadress: http://olivialandh.blogg.se
  • Erika säger:

    Vad kul allting låter, verkar som att du storm trivs där nere. Har du skype så kanske vi kan prata någon dag?
    Bamsekramar till dig!

    Svar: Ja allt är super ! det drar väldigt mkt på internetet å skypa men ringa e bättre, min mamma å pappa har numret så fråga dom :) Lejonkramar till dig!
    Om

    2012-10-10 | 14:27:24

Kommentera inlägget här: