sandrainafrica.blogg.se

Måndag

Kategori: Allmänt

Sitter här nu och väntar på maten och kolla på utsikten över vårat vattenhål som ligger bara några hundra meter bort. Där finns det gnuer, giraffer, antiloper och om man har tur kan man se en zebra också. Idag har varit en av de bästa dagarna under hela min tid här på Harnas. Den började väl inte med det bästa, jag fick uppgiften att tvätta alla filtar, sovsäckar och madrasser från djuren och alla sleepouts. Det är inte den roligaste uppgiften men det går fort så man har mkt fri tid. Jag hade förhoppningarna på att åka till Etosha på torsdag men det blir inte :/ lite tråkigt men ändå skönt att vara kvar här en vecka till :)
 
Så jag tänkte att jag skulle ta en massa bilder och umgås med alla djuren. Jag gick även till våra två krokodiler Claus och Inna, jag har aldrig sett dom röra sig mer än att öppna och stänga munnen. Men idag fick jag se en av krokodilerna både simma och gå runt i sin inhägnad, lite små häftigt. Det är inte många som ser dom röra på sig för det är sällan det gör de på dagarna. Men jag hade tålamod och satt en bra stund och kollade på dom. Lunch och sen hade vi ännu mer ledig tid, ibland kan det vara lite väl mkt egen tid men det är också skönt! Så man sitter inne hos djuren och läser lite och går och strosar runt. Sen är shopen öppen mellan 2 och 3 så då får man springa ditt och kolla om de fått in några nya kläder eller ngt annat kul.
 
Sen var det tre möte , och under hela dagen har veterinären varit har på gården och kollat vissa av djuren. Men den största delen var en hälsa koll på alla lejoninnor, så alla volontärer blev indelade i tre gruppar så alla skulle få chansen att följa med och hjälpa till. Jag var i den sista och minsta gruppen som skulle kolla det tre yngsta lejonen det var ungefär 2 år gamla… Vi åkte ut till lejonens inhägnad och vi hade tur för dom hade tidigare på dagen tagit in dom i en mindre inhägnad så vi kunde få tag på dom lättare. Först fick vi ta en massa kort, sen sa Frikki(Frikki och Marijeta som jag har berättat om tidigare äger och sköter om gården)Frikki sa sen att vi inte fick ta fler kort, han gick in till lejonen och dom gick fram till och dom började kela med honom. Det var som katter men mkt mkt större. Det var helt fantastiskt att se, man blev nästan tårögd. Mitt favorit djur är lejon så denna eftermiddagen var hur häftig som helst.
 
Vi var som sagt den sista och minsta gruppen så vi fick var med lejonen längre än dom andra. En grupp hade bara fått gå in och städa och gå ut sen utan att se lejonen på nära håll. Så vi hade väldigt tur, och det kändes skönt att ha lite tur efter att inte få åka till Etosha :p Sen var det dags för veterinären att söva ner lejonen, sen var det dags för oss att gå in! Dom är så himla stora när man är så nära dom. När vi skulle hjälpa till att lyfta lejonen en bit bort fick jag hålla i ett av benen. Shit va tung den var och tassarna är enorma! Så häftigt! Sen vi fick hjälpa dom att hålla dom kalla och hälla vatten på dom och massera de in i huden. Detta medans veterinären tog tempen, gav olika sprutor och kollade massa annat. Detta är en väldigt stor sak att var med om, det händer inte många gånger. Så känns fantastiskt att var med om det.
 
I slutet fick vi hjälpa till att städa inhägnaden ta upp alla ben och skräp. Sen hade jag så tur så jag fick vara kvar vi var sista bilen så vi fick se när dom vaknade upp ta en massa fler bilder. Det var en otrolig eftermiddag, så roligt att få hjälpa till! Allt gick bra och alla lejon mår bra också!
 
Nu har vi ätit och sitter och snackar om dagen och alla djuren!
 
                
 
             
             
 
   
 
 

Kommentarer

  • Marita Nilsson säger:

    Det låter något, tänk att få vara med om detta. Vad roligt för dig. Är glad för din skull att du får vara med om detta.

    Många kramar faster Marita

    2012-10-22 | 21:12:11
    Bloggadress: http://sandrainafrica.blogg.se
  • Lotte säger:

    Det du är med om låter jätte spännande och roligt. Njut av detta. // Lotte

    2012-10-25 | 11:37:35

Kommentera inlägget här: