sandrainafrica.blogg.se

Söndag

Kategori: Allmänt

Söndag layback day, men layback day kan jag inte kalla denna förmiddagen. Det började med a
tt nobies och några från varje grupp fick gå på foodprep. Resten skulle göra farmwork, och dagens farmwork var bushwalk! Det var så att de hade hittat en död gnu ute i det vilda, och de var oroliga att de kanske fanns mer döda djur. Om det fanns någon sjukdom eller något djur som egentligen inte skulle vara här. Så vi var ungefär 30-40 stycken som skulle gå bushwalk. Det var som en stor rektangel det område vi skulle kolla igenom. Så vi blev alla utsprida på ena kortsidan med ungefär 50 meter imellan varje. Sen skulle alla börja gå samtidigt i en rak linje och leta efter döda djur, ben, skadade djur och bara kolla runt. Bushwalk kan jag kalla de med stort B för det var buskar och träd överallt, jag kom bort några gånger.
 
Det var hur svårt som helst att hitta föra alla hörn ser exakt lika dana ut. Herman hade sagt från början att vi skulle gå mot solen och att vår skugga skulle vara på vår högra sida. Men solen röde ju på sig och skuggan också, så plötsligt var skuggan bakom en. Detta var mellan 11 och 1 på dagen så det var hur varmt som helst och solen stod som högst på himlen. Det hade varit väldigt roligt att se alla uppifrån hur vi gick, för det var nästan ingen som kom ut med samma människor vid sin sida när vi gått igenom allt. Det var tre kilometer vi gick, jag började nästan i mitten men kom ut på ena långsidan..hahah kan säga att lokalsinne hjälper inte här för allt ser exakt likadant ut. Men det var en häftigt som helst, detta var den riktigt vildmarken där allt lever fritt, det finns zebror, giraffer, gnuer, vildsvin, ormar, vildhundar t o m 4 geparder där vi gick. Känns lite läskigt nu, jag stöte faktiskt på ett vildsvin och 7 gnuer. Vildsvinet kom bara springande precis framför mig, såg den i någon sekund, så hann inte riktigt reagera…sen lite längre fram hörde jag det knaka i buskarna framför mig och plötsligt kom en stor gnu springande snett framför mig och sprang förbi. Jag pustade ut och innan jag hunnit andas ut kommer det utterliga 6 stycken. Det var riktigt häftigt! Så denna förmiddagen var en once in a life time experience!
 
 Eftermiddagen hade vi sedan fri fram till fem då den vanliga volleyboll tuneringen skulle spelas. Denna veckan gick inte lika kan skylla på att solen hade tagit all ens energi under bushwalken! Sen avslutades spelade med 4 volontärer mot Herman, Donna och två av gårdens arbetare. Volontärerna vann! Väldigt trött var man sen på kvällen så gick och la sig direkt efter middag (Därför jag inte hann skriva inlägg igår)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: